Egyes listázó parancsok több oldalasak. Ezeknél lehet lapozni /parancs /[szám],
illetve keresni a /parancs /[keresett szó] módon.
- /level_kuld - Levél küldése bárhonnan.
- /soap [játékos] [idő] - Játékos közös csatornára írásának letiltása egy időre.
- /kick [játékos] [üzenet] - Játékos kirúgása a szerverről.
- /ext [radius] - Tűz megszűntetése egy sugáron belül. Sugár minimum 1, maximum 50, alapértelmezett 20.
- /help - Parancsok lékérése. Lapozható és kereshető.
- /welcome_list
- Meglévő belépő üzenetek listázása. Lapozható és kereshető.
- /welcome_set [név] [üzenet]
- Játékos belépő üzenetének beállítása. Amennyiben szerepel
benne a játékos neve, azt a <<Játékos>> formában kell megadni.
- /tptorol - Csoportteleport törlése.
Kikérdezés
Modok egyik fő feladata az új játékosok kikérdezése. Ők a játékban szürke színnel látszanak.
Amikor egy új játékos belép, a moderátor feladata, hogy megkérdezze csak nézelődni vagy építeni
is szeretne. Építési jogot csak magyarul tudó játékos kaphat. Amennyiben építene, a moderátor
fel kell, hogy szólítsa a weboldalon lévő Szerver oldal
elolvasására, ahol megtalálja mi a teendő
(a GyIK,
az Alapszabály és
a Felhasználói kézikönyv elolvasása
). Csak miután jelezte a játékos, hogy elolvasta ezen oldalakat, indulhat a kikérdezés.
Egy játékost egyszerre csak egy moderátor kérdezzen!
A kikérdezés célja nem az, hogy a játékos bebiflázza szórul szóra a leírásokat. Az a fontos,
hogy megértse a szöveget, hogy képes legyen saját szavaival megfogalmazni az ott olvasottakat,
illetve tudja, hogy hol találja a kérdéseire a választ. Nincs szükség túl sok kérdésre, hogy
a mod eldönthesse, a játékos megfelel, 3-4 is bőven elegendő. Javasolt kitérni az alapszabályban
leírtakra (térkép, mi a teendő rombolás esetén, stb), valamint átfogóbb, megértést ellenőrző
kérdésekre a kézikönyvből (milyen istenségek vannak és mire jók, mire jó az aranykard, hogy lehet
petákhoz jutni stb).
A kikérdezés egységesítésére létrejött egy kikérdező rendszer, amihez minden mod saját
kérdéseket is adhat. A kikérdezést a /kerdez [játékos]
paranccsal lehet indítani. A kikérdezést két módon lehet befejezni. Siker esetén a
/kerdez paranccsal megszakítható a kikérdezés. Ezután kaphat a játékos építési
jogot a /build parancs használatával.
Amennyiben nem volt sikeres, a /bukta paranccsal lehet befejezni
a kikérdezést. Ez automatikusan kilép a kikérdezőmódból, illetve a játékos bűnlajstromába
bejegyzi a sikertelenség tényét. Kikérdezés indításakor a moderátor automatikusan kap
értesítőt arról, hogy a játékos próbált-e már kikérdezést. Ha a moderátor a sikertelen
kikérdezést elfelejtette a megfelelő módon befejezni, úgy utólag a
/bukta [játékos] paranccsal pótolhatja. Ez azonban
csak akkor használható, ha a kikérdezett játékos még online, illetve aktuálisan nem
fut másik kikérdezés.
- /kerdez [játékos] - Elindítja a játékos kikérdezését.
- /bukta [játékos] - Buktatja a megadott játékost.
- /bukta - Buktatja az épp kikérdezés alatt álló játékost és befejezi a kikérdezést (sikertelenség esetén).
- /kerdez - Befejezi a játékos kikérdezését (siker esetén).
- /build [játékos] - Játékosnak építési jog adása.
- /kerdes help - Kiírja a kikérdezős parancsokat.
- /kerdes - Listázza az alap kérdéseket.
- /kerdes *rnd - Feltesz egy véletlenszerű kérdést az alap kérdések közül.
- /kerdes [szám] - Felteszi a megadott számú alap kérdést.
- /kerdes [moderátor] - Listázza a moderátor saját kérdéseit.
- /kerdes [moderátor] *rnd - Feltesz egy véletlenszerű kérdést a moderátor saját kérdései közül.
- /kerdes [moderátor] [szám] - Felteszi a moderátor megadott számú saját kérdését.
- /kerdes+ [szám] - Hozzáad a moderátor kérdéseihez egy újat (moderátor csak a sajátját bővítheti, admin pedig az alapkérdéseket).
- /kerdes- [szám] - Törli a moderátor saját kérdései közül a megadott számút (admin moderátor kérdései közül is törölhet).
- /kerdes* - Kiírja az alapkérdéseken kívül mely moderátorok rendelkeznek saját kérdésekkel.
Moderátor HQ
A Moderátor HQ a spawn közelében található és csak moderátor joggal rendelkező játékosok léphetnek be
oda. Ide az adminok helyezhetnek el középületek és varázskönyvek építéséhez szükséges cuccokat.
A modok ezeket az építményeket nem kötelesek saját anyagból építeni, de megtehetik. Ha kifogy a
tartalma vagy hiány lép fel valamilyen anyagból, azt a moderátor adminnak tudja jelezni.
A Moderátor HQ-ban található anyagokat tilos saját célokra felhasználni!
- /modhq - Teleportálás a Moderátor HQ-ba.
Könyvépítés
Ha egy játékos varázskönyvet kér, a moderátor megkérheti a játékost, hogy készítse el a
Varázskönyvek oldalon leírtak szerint a varázskönyv
egyik felét. Hozzávalót a moderátor a Moderátor HQ-ból is vehet. A könyveknél arra kell ügyelni, hogy
egységesek legyenek. Kötelező az 5x5-ös obszidián keret, benne egy egyedi 3x3-as mintával (célszerű
elkerülni azokat az anyagokat, amikre hat a gravitáció), rajta egy kerítéssel és könyvvel, valamint
egy táblával.
Építés előtt ellenőrizni kell a /book_get paranccsal, hogy azon a helyen ne legyen már másik
könyv. Ha már van, odébb kell megépíteni az új könyvet. Érdemes felhívni a játékos figyelmét arra,
hogy lehet saját könyvtára is, saját könyvekkel. Így elegendő egy varázskönyvvel összekötni a
központi könyvtárat és az ő saját könyvtárát. Ezen kívül az is megoldható, hogy a könyvei 2-nél
hosszabb láncba legyenek kötve.
A könyv létrehozása előtt érdemes meggyőződni arról, hogy van-e már hasonló néven korábbi könyv.
Erre a /book_list ad lehetőséget. Ha minden rendben van, a /book_add paranccsal
lehet befejezni a varázskönyv létrehozását.
Az egy láncban lévő könyvek mintázata meg kell, hogy egyezzen!
A buszmegállók hasonlóak a könyvekhez, ám két irányú közlekedést biztosítanak. Csak
moderátor tudja létrehozni. A megálló közelépben lévő táblára ütve lehet utazni vele.
- /book_get - Lekérdezi, az adott helyen van-e már varázskönyv.
- /book_go [könyvnév] [sorszám] - A megadott nevű és megadott sorszámú varázskönyvhöz teleportál.
- /book_del {- | [könyvnév] [sorszám]} - Paraméter nélkül törli a
varázskönyvet a közelben. Paraméterrel törli a megadott könyvet.
Elővigyázatosan, törlés előtt ellenőrizni kell, hogy megfelelő könyv
lesz-e törölve! Olyankor érdemes használni, amikor a könyv
megközelíthetetlen törlés céljából (pl levegőben van).
- /book_add [könyvnév] [sorszám] - Berak egy új könyvet. Sorszám nélkül a lánc legvégére fűzi az új varázskönyvet.
- /book_list - Listázza a könyveket. Lapozható és kereshető.
- /bus_get - Lekérdezi, az adott helyen van-e már buszmegálló.
- /bus_go [buszjárat] [sorszám] - A megadott nevű és megadott sorszámú buszmegállóhoz visz.
- /bus_del {- | [buszjárat] [sorszám]} - Paraméter nélkül törli a
buszmegállót a közelben. Paraméterrel törli a megadott megállót.
Elővigyázatosan, törlés előtt ellenőrizni kell, hogy megfelelő buszmegálló
lesz-e törölve! Olyankor érdemes használni, amikor a megálló
megközelíthetetlen törlés céljából (pl levegőben van).
- /bus_add [buszjárat] [megálló] [sorszám] - Berak egy új buszmegállót. Sorszám nélkül a lánc legvégére fűzi az újat.
A megálló nevében a szóközöket .-tal kell megadni. Pl: /bus_add 8 Irhás.árok a 8-as busz vonalának végére fűzi
az "Irhás árok" nevű megállót.
- /bkv [járat] - Listázza a buszjáratokat, illetve paraméterrel egy járat megállóit. Lapozható és kereshető. (Játékosok
számára is elérhető.)
Buildoff és bannolás
Ha valakinél problémát észlel a moderátor (pl játékos ölése, rongálás, kliens hack használata,
lopás, folyamatos szándékos helyesírási hibák vagy folytonos nem helytálló beszéd...), azt köteles a
játékos bűnlajstromába bejegyezni. Mielőtt meghozná az ítéletet, érdemes ellenőrizni volt-e
már kihágása a játékosnak, valamint tettének súlyosságát és indokát. Amennyiben nem túl súlyos,
elegendő egy figyelmeztetés. Többszöri elkövetésnél súlyosabb büntetést lehet alkalmazni:
börtön, buildoff, vagy indokolt esetben banrequest. Lényeg, hogy ezek kiadása előtt mindig
kerüljön bejegyzés a bűnlajstromba! A bosszút ugyanúgy kell büntetni, mint az eredeti elkövetőt.
Nem moderátor nem ítélkezhet más játékosok felett, a büntetés végrehajtását a moderátorokra
kell hagyni. Aki nem így tesz, szintén büntetendő!
A büntetéssel körültekintetőek kell, hogy legyenek a moderátorok. Ne legyen feleslegesen
túl nagy büntetés kiosztva. Hasonló tettekért hasonló súlyú retorzió legyen igénybe véve.
Moderátor ne éljen vissza a hatalmával. Viccből ne vegye el más játékos építési jogát, különösen
ne adjon banrequestet!
- /buildoff [játékos] [idő] - Paraméter nélkül listázza azon játékosokat, akiknek el lett
véve az építési joga. Paraméterrel elveszi a játékos építési jogát a megadott időre vagy permanensen.
A játékos neve ezután világoslila színű lesz.
- /banrequest [játékos] [-|off] - A moderátor ezzel jelzi, hogy a játékosnak bant javasol.
Plusz off paraméterrel vonható vissza. Kötelező a játékos bűnlajtromában bejegyzést
készíteni a ban kérésének okáról.
A banrequest egyben buildoffot is ad!
- /ban_list - A bannolt játékosok listája. Lapozható és kereshető.
- /bl [-|játékos] - Bűnlajstrom parancsok listájának lekérése, paraméterrel a kért játékos
listájának olvasása. Lapozható és kereshető.
- /bl+ [játékos] [szöveg] - A játékos bűnlajstromának végére fűzi a megadott szöveget.
Ebben szerepel a bejegyzést író moderátor neve, valamint a bejegyzés időpontja is.
- /bl* - Listázza azon játékosokat, akiknek már van bűnlajstrom bejegyzése.
- /tempban [játékos] [idő] [ok] - Ideiglenes kitiltás. Csak szélsőséges esetben adandó, ha éppen nincs elérhető admin.
Büntetés
- /jail [játékos] [perc] - Megadott percre börtönbe zárja a játékost.
- /jail_free [játékos] - Kiszabadítja a játékost a börtönből.
- /jail_list [játékos] - Jelenlegi rabok listája. Kereshető és lapozható.
- /ragerape [játékos] - A játékost egy lávató fölé teleportálja. Csak óvatosan!
- /bunti [játékos] - A játékosra vérdíjat tűz ki. A játékos ettől 10 percre körözött bűnöző lesz és a spawnra kerül. Ez idő alatt nem lehet hozzá teleportálni, de becserkészve és leölve a játékosok 100 petákot kapnak. Ha a bűnöző kilép a játékból, minden cucca odavész.
Teleportálás
- /tele [hely] - Teleportálás a megadott helyre. A hely megadása a
Markerkezelés pont alatt olvasható.
- /tp [játékos] - Teleportálás egy adott játékoshoz. Bár a moderátor bárkihez
tud teleportálni (még a /tpki védelemmel rendelkezőkhöz is), alapvető illedelmesség
rákérdezni a játékosra, engedi-e a teleportálást. Ez alól kivétel, amikor a moderátor sűrgős
ügyben jár el, például rongálás után nyomoz.
- /tpide [játékos] - A játékost a parancsot beíró moderátorhoz teleportálja.
- /book_tp [játékos] [könyvnév] [sorszám] - A játékost a megadott varázskönyvhöz teleportálja.
- /bus_tp [játékos] [buszjárat] [sorszám] - A játékost a megadott buszmegállóba teleportálja.
- /jump - A mutatott blokk oszlopában lévő legfelső blokkra teleportál. Alternatíva rá a moderátorok iránytűje.
- /lift [fel|le] - Fel/le liftezik egy szintet.
Markerkezelés
Több olyan parancs van, ami a világban meghatározott helyet vár paraméternek
(pl. /tele, /vol_size - adminok számára
rengeteg más is). Helyeket többféleképpen meg lehet adni azért, hogy ne kelljen mindig
beírni a három koordinátát kézzel.
Minden felhasználó rendelkezik két saját névtelen markerrel (bal és
jobb), illetve akárhány elnevezett markerrel. Ezek a markerek helyeket
jelölnek. Markereket beállítani és használni csak moderátorok és adminok tudnak.
A rendszerben minden marker X, Y, Z koordinátáknak felel meg -
a markerekhez nem tartozik világ. Minden parancs, amely helyet vár paraméterként,
az aktuális világban értelmezi a megadott markereket és koordinátákat.
A bal és jobb markert beállítani fabaltával lehet.
A baltával kockára bal kattintás a bal markert állítja; a jobb kattintás a jobb markert.
Ha a baltával levegőbe kattintunk, akkor a rendszer egy sugarat indít a játékosból,
és a célkereszt felé először metszett blokkot állítja be a marker célpontjául.
Helyek megadása:
- X,Y,Z - csak simán a koordináták. Pl. 1280,35,2481
- bal vagy jobb - a bal vagy jobb marker
- .név - a név nevű elnevezett marker
- * - jelenlegi pozíciód
Bármely megelőző megadási forma után állhatnak ezek a módosítók:
- hely#N - ahol a megadott hely Y koordinátájához N-t hozzáadjuk. Pl. bal#8 a bal marker felett nyolccal, .lol#-4 a .lol elnevezett marker alatt néggyel.
- hely=N - ahol a megadott hely Y koordinátáját felülírjuk. Pl. bal=8, a bal marker oszlopában az Y=8 blokk.
- hely1|hely2 - ahol a hely1 koordinátáihoz hozzáadjuk a hely2 koordinátáit. Pl. bal|1,2,3 a bal marker, X+1, Y+2, Z+3.
Van olyan parancs, amely nem egy helyet, hanem volume-ot vár paraméterként. A volume két hely által meghatározott téglatest (az egyik hely
az X1,Y1,Z1, a másik az X2,Y2,Z2). Moderátorok számára csak a /vol_size parancs ilyen.
Volume megadása:
- hely1:hely2 - a két hely által meghatározott téglatest. Pl. bal#-4:jobb#8
- m - a bal:jobb rövidítése
Markerekre vonatkozó parancsok:
- /marker - markerek lekérdezése.
- /mset [név] [hely] - elnevezett marker beállítása. Pl. /mset lol bal aztán /tele .lol#4
- /mdel [név] - elnevezett marker törlése. Pl. /mdel lol
- /vol_size [volume] - volume méreteinek lekérdezése. Pl. /vol_size m a bal és jobb markerek közötti távolság.
Jogosultságok
A moderátorok különböző jogosultságokat tudnak adni és elvenni, valamint maguk is több extrával rendelkeznek.
Moderátor tud aranykarddal obszidiánt eltűntetni (az obszidiánt ez esetben nem kapja meg!). Ez segíti
a varázskönyv építésekor hibásan lerakott obszidián javítását.
Moderátor építhet olyan helyeken, amik egyébként sima játékosok számára levédett területek.
Moderátor adhat megfelelő kikérdezést követően építési jogot, illetve megfelelő indokkal el is veheti,
valamint bant is kérhet játékosokra. Ezeken kívül adhat ideiglenesen pyrot, amivel a játékosok letehetnek
TNT-t és használhatnak öngyújtót.
- /build [játékos] - Játékosnak építési jog adása.
- /buildoff [játékos] [idő] - Paraméter nélkül listázza azon játékosokat, akiknek el lett véve
az építési joga. Paraméterrel elveszi a játékos építési jogát a megadott időre vagy permanensen.
A játékos neve ezután világoslila színű lesz.
- /banrequest [játékos] [-|off] - A moderátor ezzel jelzi, hogy a játékosnak bant javasol.
Plusz off paraméterrel vonható vissza. Kötelező a játékos bűnlajtromában bejegyzést készíteni
a ban kérésének okáról.
A banrequest egyben buildoffot is ad!
- /pyro [játékos] [idő] - A játékos megadott időre képest TNT elhelyezni, valamint
öngyújtót kezelni. Permanens pyro jogot moderátor csak magának adhat!
Az időtartam megadása a következő szintaxissal lehetséges: <szám><típus>[+<szám><típus>...]
A típusok:
- 1s = 1 másodperc
- 1p = 1 perc
- 1o = 1 óra
- 1n = 1 nap
Így például 1o+30p+45s az 1 óra 30 perc 45 másodperc.
Kvízverseny
A moderátorok indíthatnak kvízversenyt:
- /kvizverseny [kérdések] [kategória] [idő] [kp] [kpgyőz] - kvízverseny indítása
- /kvizverseny_stop - leállít egy folyamatban lévő kvízversenyt
- kérdések: a kérdések száma (nincs default)
- kategória: kvízkategória száma; 0 vegyes, 1 általános, 2 Huncraft/Minecraft (default vegyes)
- idő: eltelt másodpercek száma a kérdések között (default 5 másodperc)
- kp: a találatért kapott kp (default 1 kp)
- kpgyőz: a kvízverseny megnyeréséért kapott kp (default 2 kp)
Az egyes paraméterekre 0-t írva a default érték lép érvényben.
Rongálás
Ha egy játékos rongálást vagy lopást észlelt, a moderátor utána tud járni az elkövető személyének.
A tett színhelyén a /hol paranccsal kiíródik IRC-re a hely pozíciója. Amennyiben a játékos
már a helyszínen van, IRC-ről a !hol [játékos] parancs is kiírja ezt az információt.
Ezt követően a moderátor a Huncraft Log Explorer
jelszóval védett oldalon tud keresni. Ehhez minden mod moderátorrá váláskor kap saját hozzáférést.
Az alábbiak adhatóak meg:
- X,Y,Z - A kapott koordináta.
- R(ange) - Manhatten távolságban megadott távolság a kiinduló pontból. Ez gyakorlatilag megfelel
a kártyában a káró formának, vagy gyémántnak. Értékét nem tanácsos túl nagyra venni, mert jelentősen
megnövekszik a találatok száma, csökkentve ezzel a tettes megtalálását.
- Event - A játékos blokkon végrehajtott tette. "Broken" a blokk kiütése, "Placed" az elhelyezése,
"Interact" a használata (ládánál belenézés), "ItemUse" speciális események (1. öngyújtó használata, 2. egy vödör
láva kiöntése, 3. aranykard TNT-n, 4. aranykard obszidiánon és adminiumon, 5. aranykard napvarázson,
6. aranykard falevélen).
- TypeID - A blokk száma, amin végrehajtott a játékos valamilyen eseményt. Az oldal jobb
oldalán található képről leolvasható melyik milyen anyagnak felel meg.
- Player - Az elkövető neve. Csak ezen játékos tettei látszódnak a találatok között.
A "neg" checkbox bejelölésével ezt a játékost kiszűri a találatok közül.
- World - "0" a normál világ, "1" a Skylands.
- Age - Hány napra visszamenőleg nézzen. Ez tetszőlegesen nagy lehet (addig van értelme, ahonnan
van log).
A kereséshez elegendő megadni a koordinátákat, a Ranget és a napot. A többit csak a találatok szűrésére
érdemes használni (például a tulaj kiszűrése a találatok közül, vagy ha tudjuk, hogy ládából történt lopás,
akkor a láda 54-es TypeID-je). A World beállításának hiányában alapértelmezetten a "0"-ás normál világban keres.
A ládából való tárgy tényleges kivételéről sajnos jelenleg nem kapunk értesítést, így logolva sincs.
A tettes mindenképpen a ládán "Interact"-ot végzők között van. Amennyiben a tulajon kívül nem csak egy ilyen
játékos volt, úgy mind gyanúba keveredik. Ezért is ajánlott más ládáinak tartalmát inkább nem nézegetni.
IRC
A moderátorok számára kötelező az IRC használata. A rongálások és lopások elkövetéséhez
csak a #huncraft csatornán keresztül szerezhetnek információt, mert a /hol parancs
csak oda írja ki a tett színhelyét. Ezenkívül a #huncraftmod egy jelszóval védett, moderátorok
számára létesített csatorna, ahol megvitathatnak dolgokat egymással, valamint az adminokat
is elérik. Ugyanitt lehetőségük van probléma esetén újra indítani a szervert. Erről információt
a !help parancs beírásával kaphatnak. A csatornához szükséges jelszót a modok a
Moderátor Fórumban találhatják!
A modok számára létezik egy Huncraft webfelület is. Itt tudják az irc
botot leállítani, illetve újra elindítani.
- !kick [játékos] - Játékos kirúgása a szerverről.
- !tp [játékos_kit] [játékos_kihez] - Egyik játékos egy másikhoz teleportálása.
- !hol [játékos] - Játékos pozíciójának lekérése. A játékon belül a /hol
a parancsot beíró játékos pozícióját írja ki IRC-re a #huncraft.
- Huncraft Webfelület - felület azt irc bot újra indításához
Fórum
A Fórumban található egy moderátor alfórum (más nevén
Mof gotum). Itt moderátorok információt kaphatnak a szerver őket érintő újdonságairól, bejelenthetnek
hibákat, értesülhetnek bannolásokról, pyro jogok kiosztásáról, különböző konvenciókról és hasonlókról.
Gyakori látogatása ajánlott, követése kötelező!
Moderátorrá válás
Az, hogy valakiből moderátor lehet, egyedül az adminok döntése. Ők vélhetik úgy,
hogy új moderátorra van szükség és ők dönthetik el, hogy ki válhat azzá. Ahhoz, hogy valaki
moderátor lehessen, különböző elvárásoknak kell, hogy megfeleljen. Nem érdemes kérned tehát
az adminokat arra, hogy mod lehess, mert ha megfelelsz, úgyis fel fognak rád figyelni.
Ha nyaggatod őket, csak saját esélyeidet ronthatod le.
- nem kérdezgeti, lehet-e moderátor
- sokat van a játékban, különösen olyan időpontban, amikor más moderátor nem (vagy csak nem elegendő)
- fent van IRC-n vagy vállalja, hogy miután moderátor lesz, fent lesz
- jól fogalmaz
- jó a felfogóképessége, logikusan gondolkozik
- barátságos az emberekkel, újakkal
- képes igazságos döntéseket hozni, jó a problémamegoldó képessége
- türelmes játékostársaival
- jó ideje megbízható, nem voltak nagyon kihágásai
- ha admin felkéri, lenne-e moderátor, vállalja új feladatkörét annak minden következményével
(pl kevesebb idő építésre)
- ha már mod, nem él vissza moderátori jogaival és eleget tesz kötelességeinek
Kiegészítések
Ide azok a dolgok fognak kerülni, amik bár nem kapcsolódnak a moderátor feladatkörébe, mégis
segítik a rendszer megértését és átlátását. Hamarosan...